Vrijdagbijeenkomst Koptische Jongeren Assen

De Koptische Orthodoxe kerk in Assen heeft elke zondag een jongerenbijeenkomst na de Heilige Liturgie. De jongeren van onze kerk organiseren de bijeenkomst door gastsprekers uit te nodigen van andere kerken. Dit in afwisseling met lessen die gegeven worden door de jongeren van onze groep. Op deze manier zorgen we voor diversiteit in onderwerpen en lesvorm!
De jongerenbijeenkomst van Assen is in 2020 gestart. Onze jongerenbijeenkomsten worden gehouden op de zondagen na de kerkdienst. Wij proberen deze uitdagend te houden door diverse onderwerpen aan bod te laten komen. Iedere zondag wordt de jongerenbijeenkomst verzorgd door een gastspreker uit een andere Koptisch-Orthodoxe kerk van Nederland, variërend van dienaren tot priesters. Het mooie hieraan is dat er op verschillende manieren les wordt gegeven, doordat iedere gastspreker zijn eigen draai eraan geeft.
Naast gastsprekers worden de lessen ook verzorgd door de jongeren zelf.

Voorheen bestond de jongerenbijeenkomst uit één groep. Door groei en leeftijdsverschillen heeft de jongerenbijeenkomst zich opgesplitst in twee groepen: Engel Michaël (16 tot 20 jaar) en Abu Sefein (20 jaar en ouder).
Indien de onderwerpen relevant zijn voor beide groepen, worden ze samengevoegd en volgt er één gezamenlijke bijeenkomst.

Om de jongeren zo actief mogelijk te betrekken, willen wij ervoor zorgen dat de onderwerpen aansluiten bij hun belevingswereld. Om die reden vragen wij de jongeren regelmatig om input. Uiteraard kunnen gastsprekers zelf hun onderwerp uitkiezen, mogelijk gebaseerd op hun expertise. Het kan en mag in ieder geval over van alles gaan; er worden zowel maatschappelijke als kerkelijke onderwerpen besproken. Tijdens de jongerenbijeenkomst is eenieder vrij om zijn mening te geven en over het onderwerp te discussiëren.

Voorafgaand aan de jongerenbijeenkomst is er een kerkdienst. Daarna starten wij de jongerenbijeenkomst met een gebed, waar ook mee wordt geëindigd.

Wij zijn een zeer diverse groep en ondanks de verschillende afkomsten, leeftijden en interesses van ieder individu voelt iedereen zich betrokken. Dit komt door de openheid van de groep. Iedereen is dan ook van harte welkom om zich bij ons aan te sluiten!

Voor de jongerenbijeenkomst organiseren wij op regelmatige wijze activiteiten in de vorm van uitjes en spirituele dagen. Zo blijven wij verbonden met elkaar, de kerk en God.

Op ons Instagram-account plaatsen wij zo nu en dan foto’s en video’s van de jongerenbijeenkomst en de georganiseerde activiteiten. Ook vind je hier nieuwtjes over feestdagen als Kerstmis en Pasen. Ben jij al nieuwsgierig geworden? Neem gerust een kijkje!