Vrijdagbijeenkomst Koptische Jongeren Amsterdam

De jongerenbijeenkomst op de vrijdagavond van Amsterdam is begonnen in 2004, toen er in het Koptisch Cultureel Centrum een groene kamer was die geheel gewijd was aan dit doel.

Nu, 20 jaar later, bestaat de groene kamer niet meer, maar is de vrijdagbijeenkomst niet meer weg te denken uit het kerkrooster. Na verschillende vormen gehad te hebben, is deze inmiddels gevestigd als twee groepen die in de st. Mercurius kerk (leeftijd van 20 en ouder) en st. Abanoub kerk (leeftijd van 16 tot 20) plaatsvinden. Leuke noot: deze twee kerken zijn ontworpen voor de diensten van de jongeren en kinderen.

De onderwerpen die we bespreken, variëren van spiritueel tot sociaal en van theologisch naar Bijbels. We kennen geen taboes en vinden het belangrijk dat alles binnen kerkelijke kaders gevraagd, en beantwoord, moet kunnen worden.
Het gebed vooraf en het eten na de les is gezamenlijk met iedereen.

Naast het leerzame karakter heeft de vrijdagbijeenkomst ook een belangrijke sociale functie: we ondernemen samen veel activiteiten en hebben een hechte groep binnen de Kerk, met Christus als basis. We proberen een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij door bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te doen, maar doen ook regelmatig samen een spelletje – gewoon, voor de gezelligheid!

Wij streven naar verbondenheid, persoonlijk contact en liefde tussen iedereen die komt en heten regelmatig nieuwe gezichten welkom. Het team van dienaren is bevlogen en heeft een korte lijn met Anba Arseny, die de jongeren als één van zijn persoonlijke prioriteiten ziet.

Weet je welkom geheten als je nieuwsgierig bent naar wie we zijn en wat we doen!